Facebook

Hořčík nezbytný prvek v našem těle

Hořčík neboli magnézium je měkký stříbrolesklý kov, který má v těle řadu funkcí. Je nezbytným stavebním prvkem živých organismů. Zajišťuje snížení krevního tlaku. Je důležitý pro správnou činnost svalů a nervů. Zlepšuje paměť a myšlení. Pomáhá při zmírnění příznaků únavy. Jeho nízká hladina je spojená s rozvojem řady onemocnění, jako je astma, cukrovka nebo osteoporóza.

Zvýšený přísun hořčíku je třeba zejména u těhotných a kojících žen (až 450 mg / den), u osob vykonávající těžkou fyzickou práci, u sportovců, u lidí starších padesáti let, u diabetiků a kardiaků, u jedinců, kteří pravidelně konzumují alkohol, při akutním zánětu slinivky břišní, při zhoubném nádorovém onemocnění, při dlouhodobém stresu a řadě dalších onemocnění.

Zdroje hořčíku

Mezi potraviny s vysokým obsahem hořčíku patří luštěniny, listová zelenina (špenát), mák, kvasnice, ořechy, rajčata, vepřové maso, maliny a minerální vody s vyšším obsahem hořčíku (např. Magnesia nebo Zaječická hořká). Kvůli změně stravovacích návyků je vstřebatelnost hořčíku z potravin značně omezena. Ke vstřebávání dochází v tenkém střevě a je ovlivněno několika faktory. Dostatečné množství selenu a vitaminu D pozitivně ovlivňuje vstřebávání, naopak nadměrný přísun tuků, cukru, bílé mouky a alkohol vstřebávání hořčíku zpomalují.

Na českém trhu je dostupné magnézium čisté (tableta obsahuje jen magnezium) nebo v kombinaci s vitamínem B6, který zvyšuje vstřebatelnost samotného hořčíku. Vhodné přípravky s obsahem magnézia a vit. B6 jsou ve formě tablet (např. Magne B6 forte, Magnesium B-komplex Glenmark), granulátu (např. Magne B6 balance) nebo šumivých tablet (např. Magnesium B-Komplex RAPID). U šumivých tablet je většina hořčíku v nerozpustné formě, proto je důležité vypít hlavně sediment v nápoji.

DDD (doporučená denní dávka) hořčíku je v České republice stanovena na hodnotu 375 mg/den. Užívá se mezi jídly.
Nedostatek hořčíku
Prvním signálem nedostatku hořčíku jsou křeče v lýtkách, typické hlavně v noci, může docházet také k brnění horních končetin, hlavně konečků prstů, dále se objevují bolesti hlavy, slabost, zhoršená koncentrace, nervozita, deprese, třes víček, migrény, bušení srdce, poruchy srdečního rytmu, zvýšený tep, špatná koordinace pohybů a úbytek váhy.

Máte-li některé z výše uvedených příznaků, zamyslete se, zda Vašemu tělu nechybí hořčík.
Kde a kdy hořčík pomáhá
  1. 1) Proti bolestem hlavy – uvolňuje stažené svaly v oblasti krční páteře
  2. 2) Při sportu – podílí se na tvorbě ATP (energie pro tělo), předchází tvorbě křečí ve svalech
  3. 3) Srdce – klesá pravděpodobnost vysokého tlaku a nepravidelného srdečního rytmu
  4. 4) Trávení – zvyšuje pohyblivost střev, podporuje tvorbu žluče
  5. 5) U diabetiků

Zdroj: Mgr. Liběna Bartáková, Lékárna Centrum, Mělník