Facebook

MIGRÉNA - Příčina, prevence, léčba


Migréna je intenzivní, silně bolestivé, velmi často chronické onemocnění, které postihuje cévy mozku. Jsou to jedny z nejnepříjemnějších bolestí hlavy, které se řadí mezi neurologická onemocnění a vyžadují individuální přístup. Záchvaty bolesti přichází v periodách a zasažena bývá většinou jedna z polovin hlavy. Migrénou v dospělosti trpí častěji ženy (15 %) než muži (7 %), u dětí je tomu naopak.

Příčina

Je prokázána genetická predispozice. Migréna mívá konkrétní spouštěcí faktory, které jsou u každého individuální. Je dobré, chceme-li zjistit, který faktor migrénu vyprovokuje, vést si deník, do kterého si budeme pravidelně zapisovat denní činnosti, jídelníček, pitný a spánkový režim. Spouštěči mohou být stres, nadbytek či nedostatek spánku a pohybu, hormonální změny, antikoncepce, špatně zkorigovaná oční vada, zubní problémy, prudké či blikající světlo, hluk,kouření, alkohol, hladovění, žíznění, nevhodná dieta, stav po úrazu hlavy. Migréna může být vyvolána i nadměrným užíváním léků na bolest.

Průběh

První stadium (předzvěsti) trvá cca hodinu a provází ho zívání, deprese, lítostivost, bolest břicha, napětí ve svalech, změna chuti, chuť na sladké, nutkání pít bez pocitu žízně.


U 20 % migreniků se vyskytuje aura, trvá cca jednu hodinu. Je provázena poruchou čichu a vyjadřování, nejasným nebo dvojitým viděním, výpadky zorného pole.


Poté následuje vlastní záchvat, jehož průběh je individuální a trvá od tří hodin až do tří dnů, může se opakovaně vrátit i několikrát během jednoho týdne. Charakteristická je velmi silná bolest, která se šíří do celé poloviny hlavy. Často je přítomna nevolnost, zvracení, závrať, světloplachost.


Po odeznění bolesti přichází pocit úlevy, ale i vyčerpání. Migrenik upadá do spánku. Několik dní přetrvává citlivost na dotyk a tepelné podněty, důležité je doplnit tekutiny a minerály, zejména pokud bylo přítomno zvracení.

Režimová a dietní doporučení

Pravidelný pohyb - nejlépe venku na čerstvém vzduchu a relaxační cvičení.


Duševní hygiena – eliminovat stres, regulovat výkyvy špatné nálady.


Pravidelný a dostatečný spánek – není vhodné spát hodně ani málo, obojí škodí.


Racionální životospráva – omezit nevhodné potraviny: dusitany, dráždivá jídla a umělá sladidla. Nehladovět, nepřejídat se, neaplikovat nevyvážené diety. Pravidelně konzumovat potravu rozdělenou do několika dávek, nejmenší a nejlehčí dávku podávat večer. Zaměřit se na ovoce a zeleninu, minimum 400 g denně. Dodržovat pitný režim – pít nealkoholické nízkoenergetické nápoje, nejméně 2 l denně. Střídmost v pití alkoholu, střídmost v pití kávy a coly.


Jako prevenci lze užívat hořčík ( např. MagneB6 ) a vitaminB2 ( Riboflavin ).

Léčba

Hlavní zásadou je celoživotní dodržování životosprávy. V případě předzvěsti ihned podat lék proti bolesti (např. Migralgin, Ibalgin, Panadol) a uchýlit se do klidového režimu, odpočívat, ideálně se vyspat.


Běžné léky proti bolesti nebývají příliš účinné, trpíte-li na občasné nebo časté bolesti hlavy tohoto typu, měli byste být v odborné péči neurologa. Jen ten dokáže s vaší pomocí odhalit spouštěcí faktor a zvolit individuální léčbu. Ta se může zaměřit na odstranění bolesti pomocí léků proti bolestem (např. přípravků s obsahem indometacinu nebo kombinovaných přípravků, které obsahují paracetamol spolu s kofeinem), zmírnění nevolností a nucení na zvracení (léčiva s metoclopramidem nebo thiethylperazinem), případně lékař zvolí léky určené přímo k léčbě migrény, tzv. triptany.

Lidové léčitelství a potravinové doplňky:

kopretina řimbaba


pupalka dvouletá


rozmarýn, levandule, máta, mateřídouška esenciální oleje- nakapejte pár kapek na bolestivé místo a masírujte


omega 3 nenasycené mastné kyseliny


Ginkgobiloba


homeopatika


Pokud se Vám nedaří zvládnout migrénu běžně dostupnými léky proti bolesti, měli byste vyhledat odbornou pomoc.

Migréna není obyčejná bolest hlavy, je to onemocnění, které postihuje celý organismus a významně snižuje kvalitu života.

Mgr.Markéta Jadrná
Zdroj : lekarnickekapky.cz, Remedia