Kašel v těhotenství je velmi vyčerpávající a narušuje spánek. Zvyšuje napětí dělohy, způsobuje bolesti břicha a může způsobit předčasné kontrakce. Z toho důvodu se musí léčit.

Kašel je příznakem onemocnění dýchacích cest. Nejčastěji doprovází nachlazení a může být příznakem závažných onemocnění. Jedná se o obranný reflex a má zajistit průchodnost dýchacích cest.

Kašel suchý a vlhký a jeho léčba

Podle povahy kašle a množství nahromaděného hlenu ho dělíme na suchý (dráždivý) a vlhký (produktivní). Suchý kašel vzniká drážděním dýchací trubice nejčastěji virovou infekcí a alergeny, ten v těhotenství nutí ke kašli, budí ze spánku a velmi vysiluje. Při vlhkém kašli dochází k hromadění hlenu v dýchacích cestách a je třeba ho naředit a vypudit z dýchacích cest, Tento kašel se nesmí tlumit.

SUCHÝ KAŠEL

K léčbě suchého kašle se používají antitusika. V těhotenství se musí používat opatrně. Po poradě s lékařem je pro 1. a 2. trimestr vhodný dextromethorfan, ale pouze na krátkou dobu a pro 2. a 3. trimestr butamirát.

Dá se použít homeopatický sirup (Drosetux neo).

Z bylinek se používají ty, které obsahují sliz, ten tvoří ochranný povlak v ústech a krku, a tím zklidňuje dráždění ke kašli.
Jsou dostupné ve formě sirupů, pastilek a čajů.

-jitrocel kopinatý (Sirup jitrocel extrakt Galmed)

-sléz lesní (Megafyt Slézový čaj)

-islandský lišejník (Herbofitky s islandským lišejníkem a vitamínem C)

VLHKÝ KAŠEL

K léčbě vlhkého kašle se používají léky ředící hlen a podporují vykašlávání, tzv. mukoaktivní látky (mukolytika a expektorancia).

V 2. a 3. trimestru je vhodný ambroxol-Ambrobene sirup, Mucosolvan pro dospělé sirup, ale i v těchto případech je dobré poradit se s lékařem.

Při léčbě vlhkého kašle v těhotenství jsou vhodné i ty bylinky, které byly uvedeny v léčbě suchého kašle, ale i další.

-lípa(květ)

-bez černý

Používají se ve formě čajů, pastilek a sirupů.

Směsi bylin, které se mohou užívat v těhotenství (HERBALMED HotDrink Dr. Weis krk průdušky, Stopkašel Medical Dr. Weiss sirup).

Některé směsi bylinek mohou obsahovat bylinky, které nejsou v těhotenství vhodné např. šalvěj a podběl.

Vždy je nutné si přečíst příbalový leták.

Pokud trvá kašel déle než 5 dní, nebo se zhoršuje a přidá se teplota, je nutné navštívit lékaře.

Režimová a preventivní opatření při léčbě kašle v těhotenství

Hlavním doporučením při léčbě kašle je dostatečný pitný režim (alespoň 2 litry vody denně). Vhodné je hodně větrat a používat čističku a zvlhčovač vzduchu. Pečovat o imunitu se dá přípravky s obsahem vitamínů a minerálů určených pro těhotné ženy.

Úlevu při kašli přinese zvlhčování sliznic krku i nosu solnými roztoky pomocí inhalátorů, nebo kloktáním anebo popíjením minerální vody. (Vincentka)

Vyzkoušet se dá taky prsní zábal např. Priessnitzův zábal.

Kašli se musí předcházet, tím že se těhotné ženy vyhýbají místům s větším množstvím lidí. Důkladně se musí mýt ruce, dopřávat si dostatek spánku i pobyt na čerstvém vzduchu, jíst pestrou stravu s dostatkem ovoce a zeleniny.

Mgr. Liběna Bartáková

leden 2024