Postcovidový syndrom se může projevit i několik týdnů po koronavirové infekci. Mezi nejčastější příznaky post-covid syndromu patří kašel, dýchací obtíže, bolesti hlavy, ztráta čichu a chuti, únava a celkové vyčerpání, poruchy spánku či deprese. Tyto komplikace mohou přetrvávat několik týdnů, nebo dokonce měsíců.
S výběrem terapie při samoléčbě poradí pacientům jejich lékárník, který zohlední vhodnost vybraných léčivých přípravků. Lze doporučit stejné léčivé přípravky, jako u podobných prodělaných nemocí, zejména viróz.

KAŠEL

Častým příznakem post-covid syndromu je obtěžující kašel. Při výskytu hlenu v dýchacích cestách doporučíme mukoaktivní látky, které hlen ztekutí a usnadňují vykašlávání, např. ACC nebo ERDOMED. Z přírodních léků BRONCHIPRET nebo HEDELIX s obsahem tymiánu a břečťanu.
U přetrvávajícího dráždivého kašle je možné tlumit vhodnými antitusiky, např. LEVOPRONT, SINECOD nebo ROBITUSSIN ANTITUSSICUM.
Důležité je zajistit dostatečnou vlhkost sliznic a dodržovat pitný režim. Vhodné jsou pastilky s obsahem lišejníku, např. MÜLLEROVY PASTILKY S ISLANDSKÝM LIŠEJNÍKEM.

PODPORA IMUNITY

Pro správnou funkci imunitního systému lze užívat dlouhodobě vitamín C a D, selen a zinek.
Denní potřeba vitamínu D3 je 1000-1500j u dospělého člověka. Při deficitu tohoto vitamínu 2000j denně, např. VIGANTOLVIT, TEREZIA VITAMÍN D3, TEREZIA SELEN+ZINEK+ECHINACEA.

BOLESTI HLAVY, SVALŮ A KLOUBŮ

Chronické bolesti svalů a kloubů mohou být způsobené přímým poškozením tkání (virus může proniknout i do svalové buňky). U těžkého průběhu infekce může dojít dokonce k poškození nervů.
Jako pomocná léčiva lze užívat hořčík, např. MAGNE B6 FORTE.
Při bolestech zad a končetin můžeme doporučit REVITANERV STRONG s obsahem vitamínů skupiny B a kyseliny alfa lipoové. Pro zklidnění nervů extrakt z levandule LAVEKAN.

VYPADÁVÁNÍ VLASŮ

Covid představuje zátěž rovněž na naší psychiku. Úzkost a deprese může spustit sekundární problémy, jako je například vypadávání vlasů.
Můžeme doporučit vitamíny na vlasy s obsahem methioninu, např. PHYTENEO METHIONIN nebo REVALID. Dále vlasovou kosmetiku, jako jsou léčebné šampony a séra z kosmetické řady VICHY.

Dobrou prevencí těchto obtíží je pohyb na čerstvém vzduchu, dostatek pohybu a pozitivní přístup k životu.

Libuše Doležalová, DiS.

leden 2022