Tinnitus (z lat. Tinnio = cinkat)

- medicínské označení pro hučení, pískání, šumění, zvonění v uších

- ušní šelest, vnímání zvuku bez akustického stimulu

U většiny pacientů je příznakem subjektivním, tudíž obtížně měřitelný. Zvuk může vzniknout v důsledku spasmu svalů vyvolávajících prasknutí ve středním uchu. V některých případech je tinitus slyšitelný v souhře s krevním pulsem (pulsatorický), což bývá způsobeno přirozeným tokem krve či zvýšenou krevní turbulencí v blízkosti ucha (ateroskleróza). Šelest může být jednostranný, v obou uších, či v hlavě. Potíže jsou zpravidla vnímány v klidu a tichu, nejčastěji večer před usnutím. Tinitus není nemoc, ale příznak vyvolaný řadou příčin.

Možné příčiny:

- výkyvy krevního tlaku
- potíže s krční páteří
- ušní mazová zátka
- poranění ucha – perforace bubínku, poranění hlavy, traumata (střelba)
- ateroskleróza (zejména u seniorů)
- stres, deprese
- záněty zevního zvukovodu, středouší
- Menierova nemoc
- nadměrné užívání ototoxických léků – analgetika (Acylpyrin, NSA), antibiotika (aminoglykosidy, chloramfenikol, tetracyklin), diuretika (furosemid), chemoterapeutika (cisplatina, metotrexát)

Vyšetření:

- audiometrie, ORL, neurologie

Léčba:

- spočívá v léčbě ušního či celkového onemocnění. Pro symptomatickou léčbu jsou předepisovány antivertiginóza (betahistin), reologika (pentoxifyllin), vazodilatancia (vinpocetin, cinarizin, ginkgo biloba), vitaminy.

Z volně prodejných přípravků lze doporučit léky či doplňky zlepšující prokrvení s obsahem ginkgo biloba, případně přidat vitamíny B6, E.

Je vhodné se vyhýbat hlasitým vjemům (hlučné koncerty, hudba ve sluchátkách), omezit kofein, nikotin, sůl.

Volně prodejný sortiment nabízí škálu přípravků s obsahem ginkgo biloba ve formě tablet a roztoků:

Aromatika ginkgo biloba bylinné kapky, Fytofontana Aurecon RingStop, GS Ginkgo 60 Premium, DL Ginkgo Active, Tanakan, Tebokan.

Výluhy z bylin firmy Naděje:

Ginkgo biloba, Kotvičník pozemní

Dostupné jsou i čaje např. firmy Apotheke a Grešík.

Strom Ginkgo biloba (jinan dvoulaločný) pocházející z Číny vypadá jako listnáč, ale je řazen k jehličnanům. Extrakt z listů, který obsahuje na 40 účinných látek, z nichž nejdůležitější jsou flavonoidové glykosidy a terpenolaktony, rozšiřuje vlásečnice v periferním cévním řečišti, zlepšuje průtokové vlastnosti krve a má antioxidační účinky. Ginkgo biloba zlepšuje průtok krve vnitřním uchem, proto se využívá i k léčbě tinitu.

Léky či doplňky s obsahem Ginkgo biloba se nedoporučují dětem, těhotným nebo kojícím ženám.

Nepoužívat při krvácivých stavech, při současném užívání léků ovlivňujících srážlivost krve (Warfarin) a přecitlivělosti na salicyláty (např. kyselina acetylsalicylová, Ibuprofen).

Tyto preparáty by měly být vysazeny minimálně 36 hodin před chirurgickým zákrokem.

Také je důležité vědět, že nástup účinku lze očekávat 4-6 týdnů od zahájení léčby.

PharmDr. Hana Mostecká

lékárna Draháň

červenec 2021

zdroj: www.lekarnickekapky.cz, Lékařské repetitorium (Aviceum)