Trápí Vás špatná nálada nebo deprese?

Deprese čili patologický smutek je stále častější psychické onemocnění dnešní uspěchané doby, které souvisí s vyššími nároky společnosti na jedince.

Přibývání sychravých dnů a zkracující se podíl slunečního svitu v podzimním období, může být příčinou pocitu únavu a poklesu nálady. O depresivní poruše hovoříme až tehdy, když smutná nálada a mnoho dalších příznaků charakteristických pro tuto nemoc trvají bez přerušení minimálně po dobu dvou týdnů a zásadním způsobem narušují každodenní život člověka.

Varovné signály deprese

Varovnými signály onemocnění jsou ztráta zájmu o oblíbené činnosti (např. sport), pocity beznaděje a méněcennosti, nevýkonnost, nechutenství, poruchy spánku a myšlenky na smrt.

Léčba deprese

V současné době máme v léčbě deprese k dispozici několik různých metod, z nichž nejpoužívanější je kombinace farmakologické a psychoterapeutické léčby. Důležitá je vždy úzká spolupráce terapeuta případně rodiny a přátel s nemocným a společné hledání příčin nepříjemných pocitů. Ke změně myšlení psychoterapií lze pak přidat léčivé byliny, terapii světlem, cvičení (například jóga) a při větších problémech chemická léčiva tzv. antidepresiva na lékařský předpis.

Přírodní preparáty při léčbě deprese

Z přírodních preparátů se osvědčila při léčbě deprese zejména třezalka tečkovaná (Hypericum perforatum), kterou lze zakoupit ve formě tablet (VitaHarmony Třezalka), čaje nebo bylinného extraktu z pupenů tzv. gemmoterapie. Další významnou rostlinou v oblasti léčby deprese je šafrán setý (Crocus sativus), který účinnou látku skrývá v nitkovitých bliznách. V lékárně je preparát k dostání pod názvem Saframyl. Antidepresivní účinek u třezalky i šafránu se dostavuje obdobně jako u chemických léčiv za 2 až 3 týdny užívání. Z bylinných preparátů máme dále dobré zkušenosti s lípou a bělotrnem v gemmoterapeutické formě (výtažky z pupenů). Psychickému napětí uleví meduňka (HERBEX Meduňka lékařská), kozlík (Topvet Kozlík lékařský extrakt) nebo mučenka (Dr.Bohm Mučenka).

Překonávání depresivních nálad

Při překonávání depresivních nálad je důležitá i úprava denního režimu, plnohodnotná strava obsahující dostatek vitamínů skupiny B a hořčíku (v lékárně lze koupit přípravek Magne B6, Magne B6 Relax s bylinkami) a pravidelný pohyb, který zajistí uvolňování endorfinů (hormonů štěstí) do těla, ale i odreagování od negativních myšlenek. Z podpůrných preparátů s účinkem na psychické vyčerpání a stres lze doporučit Geriavit Pharmaton s vysokým obsahem ženšenu, Withanie-indický ženšen ve formě čaje nebo extraktu z pupenů, přípravek Acutil nebo Koenzym Q10.
Jelikož depresivní nálady vznikají hlavně v zimním období, kdy se snižuje intenzita slunečního svitu, je vhodným doplňkem léčby i prevencí fototerapie pomocí umělého světla tzv. plnospektrálního simulátoru slunce.

Naše rada: Zkusme se naučit mít rádi i toto období, kdy příroda odpočívá a využít odpočinku i pro naši mysl, kterou můžeme zaměstnat novými činnostmi jako návštěvou divadla nebo popovídání s přáteli.

Každý máme právo cítit se dobře. I občasná smutná nálada je zcela přirozená a může nám dokonce pomoci plnohodnotněji prožívat opačný pól – radost a štěstí.