Léky na uklidnění jsou přípravky, které používáme k odstranění psychických poruch mírného charakteru, nevyžadující odborné vyšetření psychiatrického lékaře. Dále k odstranění somatických příznaků, které tyto poruchy provází anebo provázejí jiná onemocnění, u nichž je zklidňující efekt žádoucí (např. epilepsie, onemocnění srdce a vysoký krevní tlak). A také k navození stavu snadného usnutí. Používají se léky, které jsou většinou na lékařský předpis anebo doplňky stravy na přírodní způsob.

Bylinky patří k tradičně užívaným přípravkům na zmírnění stresu, usnadňují usnutí a navození duševní rovnováhy. Často se kombinují a užívají se ve směsích v tabletách, tinkturách nebo čajích.

1)    Meduňka Lékařská (Mellisa officinalis)

Meduňka obsahuje éterické oleje. Čaj z meduňky uklidňuje, zmírňuje stres a uvolňuje. Zlepšuje kvalitu spánku a podporuje dobré trávení a pomáhá uvolňovat stavy napětí. (Apotheke meduňka lékařská, Magne B6 Relax cps.30).

2)    Kozlík lékařský (Valeriana officinalis)

Kozlík je charakteristický svým zápachem. Extrakt z kozlíku podporuje spánek bez nepříjemných vedlejších účinků klasických léků. Zkracuje usínání a zlepšuje kvalitu spánku. A také působí proti strachu a úzkosti, mírně snižuje bolest. (GS Dormian, Bylinný tekutý na SPANÍ Kozlík+Meduňka 500ml)

3) Mučenka pletní (Passiflora incarnata)

Mučenka se používá pro své mírné sedativní účinky, tiší bolesti a uvolňuje stavy napětí (Novo-passit sol.).

4) Chmel otáčivý (Humulus lupulus)

Chmel zklidňuje podrážděnost a neklid působí příznivě při poruchách spánku (Barnys HypnoX forte tbl.20).

5) Hloh obecný (Crataegus laevigata)

Hloh má hlavní pozitivní účinek na srdce a vysoký krevní tlak a rovněž se využívá jeho uklidňující efektu při poruchách spánku, pocitech strachu a nervozity (Dr.Popov Kapky bylinné Hloh obecný 50ml).

6) Třezalka tečkovaná (Hypericum perforatum)

Třezalka patří mezi nejúčinnější přírodní antidepresivum.  Třezalka má zklidňující účinky při nervozitě a nespavosti. Nevýhodou třezalky je řada omezení, která jsou odvozena z nežádoucích interakcí s mnoha jinými léčivy, kde dochází k ovlivnění jejich účinnosti (např. antidepresiva, hormonální antikoncepce, léky proti srážení krve, chemoteraupetika a antiepileptika). Třezalka má oproti jiným lékům z kategorie antidepresiv minimální vedlejší účinky. Hlavním nežádoucím účinkem je fototoxicita, což je závažná kožní reakce vyvolaná účinkem světelného záření, která se projevuje začervenáním, nekrózou kůže a tvorbou puchýřků, při užívání třezalky se proto nevystavujte nadměrnému slunečnímu záření (KNEIPP Třezalka drg.90).

7) Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea)

Rozchodnice pomáhá organismu přizpůsobit se emocionálnímu stresu a přispívá odolnosti vůči stresu (Allnature Rozchodnice Rhodiola rosea kapky 50 ml, Magne B6 Control Stress).

8) Levandule lékařská (Lavandula angustifolia)

Levandule se používá pro své zklidňující účinky a přidává se do směsí bylinek.  Používá se při bolestech hlavy, nervozitě, závratích a nespavosti a také mírně snižuje krevní tlak (LEROS Cold brew levandule&meduňka n.s.20x1g, Lavekan tbl.).

9) Dobromysl obecná  (Origanum vulgare)

Dobromysl má stimulační účinky na centrální nervový systém a zlepšuje náladu.

10) Buřina srdečník (Leonurus cardiaca)

Buřina blahodárně působí na celou nervovou soustavu a pomáhá při bolestech hlavy.

Pavlína Stárková
Medicentrum lékárna Mělník