Co je průjem? Jaké jsou jeho příčiny a jak ho léčit?

Průjem je nejčastěji způsoben porušenou funkcí střevní sliznice při jejím osídlení škodlivými viry, bakteriemi nebo parazity. Změny střevní sliznice při infekci vedou ke ztrátám tekutin a iontů z organismu.

Průjem je nejčastějším onemocněním trávicího traktu, týká se všech věkových kategorií. Jedná se o příliš časté vyměšování nezvykle řídké stolice. Za průjem můžeme označit 3 a více neformovaných až vodnatě řídkých stolic za den.

Příčiny průjmu mohou být různé, např. infekce, strava nebo léky (antibiotika a léky na léčbu cukrovky).Doprovodným příznakem průjmového onemocnění mohou být křeče v břiše, které většinou předcházejí odchodu stolice, někdy nevolnost a zvracení, horečka, objevit se může ve vážných případech i krev a hlen ve stolici. Průjem může doprovázet také celkový pocit slabosti.

Délka trvání průjmu není vždy stejná

Samoléčba se doporučuje pouze v případě nekomplikovaného akutního průjmu, přetrvává-li průjem déle než 48 hodin, je nutné vyhledat pomoc lékaře, objeví-li se krev či hlen ve stolici, pak je třeba lékaře vyhledat ihned. Děti do 3 let a lidé nad 70 let by měli navštívit lékaře vždy, když trvá průjem déle než 24 hodin. Hrozí u nich totiž největší nebezpečí dehydratace.

Léčba průjmu

Základem léčby je dieta a zavodnění organismu (rehydratace). Pokud se jedná o kojence, kojení nepřerušujeme. 24 hodin podáváme černý čaj slazený hroznovým cukrem, den staré bílé pečivo, rýžový odvar, mrkev, banán, jablko. V lékárně lze zakoupit různé komerční rehydratační roztoky (Kulíšek).

Rehydratační roztok můžeme připravit také z domácích surovin smícháním 8 lžiček cukru nebo lépe hroznového cukru, 1 lžičky soli, šťávy z 2 pomerančů nebo grepů (obsah draslíku) a rozpuštěním a doplněním převařenou vodou do 1 litru. Dávka pro dospělého je 250-500 ml za hodinu, dávka pro děti 125-250 ml za hodinu.

Léky proti průjmu

Adsorbencia jsou léky, které na svůj povrch navazují všechny škodliviny. Adsorbens diosmectit je vhodný už i pro kojence a malé děti. Carbo adsorbens, lidově živočišné uhlí je, vzhledem k lékové formě (tablety), vhodný pro jedince až od 3 let. Adsorbencia však nevychytávají jen škodliviny, ale také ostatní látky. Proto je důležitý odstup od orálního podání dalších léků alespoň 2 hodiny.

Střevní desinficiencia jsou vhodná pouze u bakteriálních a protozoárních (způsobených prvoky) infekcí. Cloroxin (Endiaron) je vzhledem k lékové formě (potahované tablety, které nelze půlit ani čtvrtit) vhodný až pro děti od 12 let a od 40 kilogramů.

K normalizaci střevní funkce jsou vhodná probiotika (např. Apo-Lactobacillus). K dostání jsou v různých formách, pro kojence jsou vhodné sáčky k rozpuštění či přimíchání do potravy, některé kapsle, které lze rozdělat, vysypat a použít obdobně jako sáčky, setkat se můžete i s tekutou formou. V některých případech je lze podávat i preventivně, např. pokud hrozí riziko „cestovatelského“ průjmu. Přesto je nutné si uvědomit, že nejsou všemocná a jako preventivní opatření musíme dodržovat, zejména v exponovaných oblastech, přísné zásady osobní hygieny.

Existují i látky používané ke zpomalení střevní peristaltiky (pozvolného rytmického pohybu stěn), z běžně dostupných je to například Loperamid (Imodium). Používáme je pouze tehdy, pokud jsme si jistí, že se nejedná o průjem infekční a pouze u dospělých jedinců. Jinak bychom mohli nadělat výrazně více škody než užitku a způsobit následné zdravotní komplikace.

Zdroj: www.lekarnickekapky.cz